Διεθνείς Σχέσεις

Κωδικός μαθήματος
2010Υ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΦΑΚΙΟΛΑΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ

Περιγραφή μαθήματος

Διεθνείς Σχέσεις είναι ο κλάδος των κοινωνικών επιστημών που επιχειρεί να συνθέσει τη συστηματική εξέταση γεγονότων και συμβάντων με τη θεωρητική ανάλυση του γίγνεσθαι της διεθνούς πολιτικής. Είναι η πειθαρχία των κοινωνικών επιστημών η οποία διερευνά το φαινόμενο του πολέμου και της ειρήνης στο χώρο και το χρόνο εστιάζοντας στις σχέσεις μεταξύ κρατικών και μη κρατικών δρώντων σε πεδία της ανθρώπινης δράσης που διαπερνούν εδαφικά σύνορα και γεωγραφικές περιοχές. Υπό αυτό το πρίσμα, ο σκοπός του μαθήματος είναι να εξετάσει τις κύριες μεθοδολογικές προσεγγίσεις και θεωρητικές σχολές σκέψης με τις οποίες οι ειδήμονες και οι μαθητές των Διεθνών Σχέσεων διαλέγονται και παράγουν γνώση συζητώντας, παράλληλα, σχετικές πτυχές της φιλοσοφίας της επιστήμης.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι εξοικειωμένοι με βασικά μεθοδολογικά εργαλεία και θεωρητικές σχολές σκέψης με τις οποίες οι ειδήμονες των Διεθνών Σχέσεων διαλέγονται και παράγουν γνώση να ενισχύσει την ικανότητα των φοιτητών/ριών να κατανοούν, να ερμηνεύουν και να αξιολογούν κριτικά τις πολύπλευρες εκφάνσεις των δρώμενων της συλλογικής ανθρώπινης παρουσίας στη διεθνή σκηνή. Προς την κατεύθυνση αυτή, οι φοιτητές/τριες καλούνται να καταγράφουν τη γνώση αυτή, εκτός από την παρακολούθηση των διαλέξεων και τη μελέτη των αναρτημένων προφορικών παρουσιάσεων του διδάσκοντα υπό τη μορφή (Power Point), μέσω της διερεύνησης της αντίστοιχης ύλης τόσο του συνόλου των υποχρεωτικών εγχειριδίων όσο και των πηγών της προτεινόμενης βιβλιογραφίας. Με τον τρόπο αυτό το μαθησιακό αποτέλεσμα που επιδιώκεται είναι να μάθουν οι φοιτητές/τριες, που σημειώνεται διανύουν το πρώτο έτος φοίτησης σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, πώς να αναζητούν, να επιλέγουν και να συγκεντρώνουν μόνοι τους τη γνώση αναπτύσσοντας δεξιότητες κριτικής σκέψης και σύνθεσης.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Η προβληματική του μαθήματος προάγει την αυτόνομη και κριτική σύνθεση της θεωρίας με την πράξη. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της ερευνητικής ικανότητας των φοιτητών/ριών να καταγράφουν και να εξηγούν τα δεδομένα της ιστορικής εμπειρίας και της τρέχουσας πρακτικής της διεθνούς πολιτικής υπό τον πολύ-πρισματικό και πολύ-χρωματικό φακό των θεωρητικών προσεγγίσεων των Διεθνών Σχέσεων. Οι φοιτητές/ριες, επομένως, μαθαίνουν να αποδομούν και να αναδομούν, να συνδυάζουν δημιουργικά τον επαγωγικό με τον απαγωγικό τρόπο σκέψης, να σχεδιάζουν θεωρητική και διεπιστημονική έρευνα, να παράγουν νέες ιδέες και να κατανοούν την πολυπλοκότητα της διαμόρφωσης αποφάσεων.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα σκιαγραφεί και συζητά τρία άρρηκτα αλληλοσυνδεόμενα πεδία προβληματικής και (ανά)στοχασμού: α) στην ιστοριογραφία των Διεθνών Σχέσεων, δηλαδή την ιστορική εξέλιξη του κλάδου, κυρίως, από τη σκοπιά των μεγάλων συζητήσεων που αναδείχτηκαν στην πορεία του χρόνου σχετικά με τη διεξαγωγή της έρευνας και την παραγωγή της γνώσης για το διεθνές, β) τη φιλοσοφία των Διεθνών Σχέσεων, δηλαδή των διαφορετικών τρόπων θέασης και ανάγνωσης της διεθνούς πραγματικότητας επικεντρώνοντας, ουσιαστικά, σε ζητήματα οντολογίας και επιστημολογίας που ανακύπτουν κατά την προσπάθεια κατανόησης και εξήγησης του διεθνούς και, γ) τη θεωρία των Διεθνών Σχέσεων, δηλαδή των διαχρονικών και σύγχρονων θεωριών που επιχειρούν να κατανοήσουν και να εξηγήσουν το διεθνές.

 

Στο πλαίσιο αυτό, οι θεματικές ενότητες του μαθήματος περιλαμβάνουν:

Εισαγωγή: Γνωστικό Αντικείμενο και Πεδία – Οι Μεγάλες Συζητήσεις στη Σύγχρονη Ιστορική Εξέλιξη του Κλάδου – Θεωρία και Προσέγγιση – Κατανόηση και Εξήγηση – Παράδειγμα και Ερευνητικό Πρόγραμμα – Οντολογία, Επιστημολογία – Επίπεδα Ανάλυσης – Σχέση Δομής και Δρώντων – Ποιοτικές και Ποσοτικές Μέθοδοι – Η Παράδοση του Θουκυδίδη – Οι Σύγχρονες Φιλοσοφικές Ρίζες των Διεθνών Σχέσεων –Κλασικός Ρεαλισμός – Νεορεαλισμός – Φιλελευθερισμός – Νεοφιλελευθερισμός – Αγγλική Σχολή – Μαρξισμός – Τα Θεωρητικά Ρεύματα του Μεταθετικισμού – Η Εμπειρία της Πράξης και οι Προκλήσεις του Μέλλοντος για τις Διεθνείς Σχέσεις.

Ειδικότερα, η ανάπτυξη των θεματικών του μαθήματος σε 13 ενότητες διδασκαλίας αναλύονται στον παρακάτω πίνακα. Σημειώνεται ότι οι φοιτητές/τριες πληροφορούνται, μέσω του Προγράμματος Διδασκαλίας Μαθήματος και την ενημέρωση που γίνεται τόσο στην πρώτη συνάντηση διδασκαλίας όσο και τις ώρες γραφείου του διδάσκοντος, ότι: 

  1. η διδακτέα ύλη διαχέεται και στα τρία υποχρεωτικά εγχειριδίων, 

 

  1. πρέπει, ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των επιδιωκόμενων μαθησιακών στόχων για την ανάπτυξη της ικανότητας που αφορά την αναζήτηση, συγκέντρωση και ιεράρχηση πληροφοριών και γνώσεων, να αναζητούν μόνοι/ες τους ποια κεφάλαια/σελίδες των υποχρεωτικών εγχειριδίων αντιστοιχούν στη διδακτέα ύλη της κάθε θεματικής ενότητας και 

 

  1. οφείλουν επιπρόσθετα του σημείου (ii) να αναζητούν όποια μέρη της διδακτέας ύλης δεν καλύπτεται πλήρως ή ικανοποιητικά από τα υποχρεωτικά εγχειρίδια στις πηγές της προτεινόμενης βιβλιογραφίας.       

Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης

 

1. Εισαγωγή: Γνωστικό Αντικείμενο & Πεδία

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/units/?course=PEDIS194&id=1822 

2. Η Διαμάχη για τη Θεωρία και τη Μέθοδο: Οι Μεγάλες Συζητήσεις στη Σύγχρονη Ιστορική Εξέλιξη του Κλάδου, 

Οντολογία & Επιστημολογία, Επίπεδα Ανάλυσης, Κατανόηση – Εξήγηση, Δρώντες – Δομή,   Παράδειγμα & Επιστημονικό Πρόγραμμα

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/units/?course=PEDIS194&id=1823 

3. Η Παράδοση του Θουκυδίδη: Αίτια Πολέμου, Ισχύς, Δίκαιο, Ασφάλεια

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/units/?course=PEDIS194&id=1824 

4. Οι Σύγχρονες Φιλοσοφικές  και Θεωρητικές Ρίζες των Διεθνών Σχέσεων:

Machiavelli, Hobbes, Kant, Carr, Kennan

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/units/?course=PEDIS194&id=1825 

5. Διαχρονικές Σχολές Σκέψης Ι: 

Ρεαλισμός

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/units/?course=PEDIS194&id=1826 

6. Διαχρονικές Σχολές Σκέψης ΙΙ: 

Φιλελευθερισμός

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/units/?course=PEDIS194&id=1827 

7. Επανάληψη & Σύνοψη

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

 

8. Διαχρονικές Σχολές Σκέψης ΙΙΙ: 

Αγγλική Σχολή & Μαρξισμός

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/units/?course=PEDIS194&id=1829

9. Επανάληψη & Σύνοψη

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

 

10. Τα Νεότερα Θεωρητικά Ρεύματα του Μεταθετικισμού Ι: 

Κριτική Θεωρία & Κονστρουκτιβισμός

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/units/?course=PEDIS194&id=1831

11. Επανάληψη & Σύνοψη

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

 

12. Τα Νεότερα Θεωρητικά Ρεύματα του Μεταθετικισμού ΙΙ:  

Μεταμοντερνισμός

 

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/units/?course=PEDIS194&id=1833

13. Επανάληψη & Αναστοχαστική Συζήτηση: Διαχρονικές και Νεότερες Θεωρίες των Διεθνών Σχέσεων: 

Η Εμπειρία της Πράξης και οι Προκλήσεις του Μέλλοντος

Ι. Υποχρεωτικά Εγχειρίδια

ΙΙ. Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PEDIS194&openDir=/56bfa986usFm/5a9474b9qdoK 

 

Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:

Οι τρόποι αξιολόγησης που έχουν επιλεγεί αποβλέπουν στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων του μαθήματος και, ειδικότερα, την ανάπτυξη τριών βασικών δεξιοτήτων: α) μετάβαση από τη στείρα απομνημόνευση στην ταξινόμηση, ιεράρχηση και  σύνθεση γνώσεων, β) κριτική σκέψη και γ) χρήση γραπτού λόγου.

Πρόοδος Πρώτη Εβδομάδα 7: η εξεταζόμενη ύλη καλύπτει τις θεματικές ενότητες διδασκαλίας από την Εισαγωγή μέχρι και το Ρεαλισμό
Πρόοδος Δεύτερη Εβδομάδα 9: η εξεταζόμενη ύλη καλύπτει τις θεματικές ενότητες διδασκαλίας από την Εισαγωγή μέχρι και την Αγγλική Σχολή
Πρόοδος Τρίτη Εβδομάδα 11: η εξεταζόμενη ύλη καλύπτει τις θεματικές ενότητες διδασκαλίας από την Εισαγωγή μέχρι και την Κριτική Θεωρία
Πρόοδος Τέταρτη Εβδομάδα 13: η εξεταζόμενη ύλη καλύπτει όλες τις θεματικές ενότητες διδασκαλίας
Τέστ 1 Εβδομάδα 3: απροειδοποίητο για έλεγχο γνώσεων
Τέστ 2 Εβδομάδα 5: απροειδοποίητο για έλεγχο γνώσεων
Τέστ 3 Εβδομάδα 6: απροειδοποίητο για έλεγχο γνώσεων
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Το μάθημα παραδίδεται με διαλέξεις που οργανώνονται όμως με τρόπο ώστε να προάγουν τη συμμετοχική διδασκαλία. Η τελευταία, δηλαδή, προσπαθεί με την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών/ριών και τη διαλογική συζήτηση να εκμαιεύσει και να δομήσει ή να αναδομήσει τη γνώση.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Η οργάνωση και η διδασκαλία του μαθήματος αξιοποιούν εκτεταμένα ΤΠΕ. Ειδικότερα, σχεδόν το σύνολο του έντυπου υλικού του μαθήματος (π.χ. πρόγραμμα διδασκαλίας, ανακοινώσεις, υποβολή εργασιών, σημειώσεις)αναρτάται και κοινοποιείται μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής e-Class (http://eclass.uop.gr/), όπως και στοιχεία ενημέρωσης και αλληλογραφίας με τους/ις φοιτητές/ριες. Παρομοίως, η καταχώρηση της βαθμολογίας πραγματοποιείται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ClassWeb(https://e-secretary.uop.gr/classweb/).Οι διαλέξεις του μαθήματος συχνά παραδίδονται με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και μηχάνημα προβολής εικόνων.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

13 Εβδ. x 3 ώρες = 

39 ώρες

Τέστ

3 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 13,5 ώρες

Τέστ

3 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 13,5 ώρες

Τέστ

3 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 13,5 ώρες

Πρόοδος

4 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 18 ώρες

Πρόοδος

4 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 18 ώρες

Πρόοδος

4 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 18 ώρες

Πρόοδος

4 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 18 ώρες

Σύνολο Μαθήματος

151,5 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική γλώσσα και καθορίζεται με βάση βαθμολόγησης την κλίμακα από μηδέν (0) έως δέκα (10). 

 

Τα τρία Τεστ (σύντομη απάντηση σε μία ερώτηση που αντλείται από το ¼ των δύο πρώτων + δύο επόμενων θεματικών ενοτήτων αντίστοιχα της διδακτέας ύλης) είναι προαπαιτούμενα για την αξιολόγηση. Η τελική βαθμολογία διαμορφώνεται ως εξής:

  • το βαθμό της πρώτης Προόδου (απαντήσεις σε 10 ερωτήσεις με απαντήσεις πολλαπλών επιλογών που αντλούνται από τις διαλέξεις και τα υποχρεωτικά εγχειρίδια) βάσει του 1/3 των θεματικών ενοτήτων της διδακτέας ύλης, που προσμετρείται κατά 10%, 

  •  το βαθμό της δεύτερης Προόδου (απαντήσεις σε 10 ερωτήσεις με απαντήσεις πολλαπλών επιλογών που αντλούνται από τις διαλέξεις και τα υποχρεωτικά εγχειρίδια) βάσει του 1/3 των θεματικών ενοτήτων της διδακτέας ύλης, που προσμετρείται κατά 20%, 

  • το βαθμό της τρίτης Προόδου (απαντήσεις σε 10 ερωτήσεις με απαντήσεις πολλαπλών επιλογών που αντλούνται από τις διαλέξεις και τα υποχρεωτικά εγχειρίδια) βάσει του 1/3 των θεματικών ενοτήτων της διδακτέας ύλης, που προσμετρείται κατά 30%, 

  • το βαθμό της τέταρτης Προόδου (απαντήσεις σε 10 ερωτήσεις με απαντήσεις πολλαπλών επιλογών που αντλούνται από τις διαλέξεις και τα υποχρεωτικά εγχειρίδια) βάσει του 1/3 των θεματικών ενοτήτων της διδακτέας ύλης, που προσμετρείται κατά 40%, 

 

Κατ’ εξαίρεση για τους φοιτητές Erasmus η αξιολόγηση γίνεται στην αγγλική γλώσσα με ίδια βάση βαθμολόγησης, την κλίμακα από μηδέν (0) έως δέκα (10).

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Υποχρεωτικά Εγχειρίδια:

 

1. Jill Steans Lloyd Pettiford, Εισαγωγή στη Θεωρία των Διεθνών Σχέσεων (Αθήνα: Τουρίκης, 2010).

 

2. Κ. Χατζηκωνσταντίνου, Μ. Σαρηγιαννίδης και Χ. Μπαξεβάνης, Θεωρητικές Αφετηρίες στις Διεθνείς Σχέσεις (Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας, 2012).

 

3. Ανδρέας Γκόφας & Νικόλαος Τζιφάκης, Θεωρητικές Προβολές στη Διεθνή Πολιτική. Η Σινό-Αμερικανική Πρόκληση (Αθήνα: Πεδίο, 2017).

 

4. Robert Jackson & Georg Sorensen, Θεωρία και Μεθοδολογία των Διεθνών Σχέσεων. Η Σύγχρονη Συζήτηση (Αθήνα: Gutenberg, 2006).

 

 

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

 

Θουκυδίδου Ιστορία (Αθήνα: Ηριδανός, αχρονολόγητο).

 

Christian Reus-Smit, Διεθνείς Σχέσεις. Μια Πολύ Σύντομη Εισαγωγή (Αθήνα: Πεδίο, 2022).

 

Jon C.WPevehouseJoshua SGoldstein, Διεθνείς Σχέσεις (Αθήνα: Εκδόσεις Τζιόλα, 2021).

 

Henry R. Nau, Perspectives on International Relations. Power, Institutions, Ideas, 3rd ed.(Washington, D.C.: CQ Press, 2012).

 

Kenneth N. Waltz, Θεωρία ΔιεθνούςΠολιτικής (ΑθήναΠοιότητα, 2011) [η αγγλική έκδοση του βιβλίου είναιTheory of International Politics (New York: McGraw-Hill, 1979)].

 

KennethNWaltz, Ο Άνθρωπος, το Κράτος και ο Πόλεμος. Μια Θεωρητική Ανάλυση (Αθήνα: Ποιότητα, 2011) [η αγγλική έκδοση του βιβλίου είναι Manthe State and WarA Theoretical Analysis (New York: Columbia University Press, 1954)].

 

Amitav Acharya & Barry Buzan (eds.), Non-Western International Relations Theory. Perspectives on and Beyond Asia (London: Routledge, 2010).

 

Γεώργιος ΜΣπυρόπουλοςΔιεθνείς ΣχέσειςΡεαλιστική ΠροσέγγισηΘεωρία και Πράξη(ΑθήναΠοιότητα, 2010).

 

MihaelaNeacsu, Hans J. Morgenthau’s Theory of International Relations. Disenchantment and Re-Enchantment (Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2009).

 

CReus-Smit&D.Snidal(επιμ.) TheOxfordHandbookofInternationalRelations (OxfordOxfordUniversityPress, 2008).

 

ΔΤριανταφύλλουΚΥφαντήςΕΧατζηβασιλείου (επιμ.), Διεθνείς ΣχέσειςΣύγχρονη Θεματολογία και Προσεγγίσεις (Αθήνα: Παπαζήσης, 2008).

 

Θεόδωρος Κουλουμπής, Διεθνείς Σχέσεις. Ισχύς και Δικαιοσύνη, 2η έκδοση (Αθήνα: Παπαζήσης, 2008). 

 

Ηλίας Ι. Κουσκουβέλης, Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις, 5η έκδοση (Αθήνα: Ποιότητα, 2007).

 

Martin Griffiths (ed.), International Relations Theory for the Twenty-First Century. An Introduction (London: Routledge, 2007).

 

Richard Ned Lebow& Mark I. Lichbach (eds.), Theory and Evidence in Comparative Politics and International Relations (Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2007).

 

JohnBaylis&SteveSmith, Η Παγκοσμιοποίηση της Διεθνούς Πολιτικής: Μια Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις, 3η έκδοση (Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2007).

 

Ειρήνη Χειλά, Διεθνής Κοινωνία: Διαχρονικές και Σύγχρονες Αντιλήψεις. ΗΣυμβολήτουΠαναγήΠαπαληγούρα (ΑθήναΗρόδοτος, 2006).

 

Tim Dunne, MiljaKurki& Steve Smith (επιμ.), International Relations Theories: Discipline and Diversity (Oxford: Oxford University Press, 2006).

 

Jennifer Sterling-Folker, Making Sense of International Relations Theory (Boulder: LynneRienner, 2006).

 

BeateJahn (ed.), Classical Theory in International Relations (Cambridge: Cambridge University Press, 2006).

 

MartinWight, Διεθνής Θεωρία: Τα Τρία Ρεύματα Σκέψης, 3η έκδοση (Αθήνα: Ποιότητα, 2005).

 

WalterCarlsnaes, Thomas Risse & Beth A. Simmons (επιμ.) Handbook of International Relations (London: Sage, 2005).

 

Παναγιώτης Ήφαιστος, Οι Διεθνείς Σχέσεις ως Αντικείμενο Επιστημονικής Μελέτης στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, 3η έκδοση (Αθήνα: Ποιότητα, 2004).

 

Colin Elman & Miriam F. Elman (eds.), Progress in International Relations Theory. Appraising the Field (CambridgeMass.: MITPress, 2003).

 

Αλέξης Ηρακλείδης, Η Διεθνής Κοινωνία και οι Θεωρίες των Διεθνών Σχέσεων. Μια Κριτική Περιδιάβαση (ΑθήναΙΣιδέρης, 2000).

 

Edward H. Carr, The Twenty Years’ Crisis 1919-1939: An Introduction to the Study of International Relations (Basingstoke, Hampshire: Palgrave, 2000).

 

Alexander Wendt, Social Theory of International Politics (Cambridge: Cambridge University Press, 1999).

 

Δημήτρης Κώνστας &Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, Διεθνείς Σχέσεις: Συνεχεία και Μεταβολή (Αθήνα: Ι. Σιδερης, 1997).

 

Hans Morgenthau, Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace, 6th edition (New York: Knopf, 1985).

 

Επιστημονικά Περιοδικά:

 

Στην Ελλάδα τα περιοδικά που περιλαμβάνουν άρθρα τα οποία συζητούν, σε μικρότερη ή μεγαλύτερη έκταση, θέματα διεθνών σχέσεων είναι, κυρίως, τα: Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης, Τετράδια Πολιτικής Επιστήμης, Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, Αγορά Χωρίς Σύνορα, Επιστήμη και Κοινωνία, Θέσεις, Αξιολογικά, Ουτοπία, Ιστορικά, ΚλειώHistorein, Το Βήμα των Διεθνών Σχέσεων, Φιλελεύθερη Έμφαση, Σύγχρονα Θέματα, Τετράδια Πολιτικού Διαλόγου, Έρευνας και Κριτικής, Ευρωπαϊκή Έκφραση.

 

ΕυρύτερααποδεκτάωςκορυφαίαδιεθνήπεριοδικάταοποίαειδικεύονταιστηθεωρίακαιτημεθοδολογίατωνδιεθνώνσχέσεωνείναιταInternational Theory,European Journal of International RelationsInternational OrganizationInternational SecurityInternational Studies  QuarterlyMillennium Journal of International Studies, International Political Science Review,International Political Sociology, Foreign Policy Analysis, World Politics, American Political Science Review, Review of International Studies, Journal of Peace Research, Review of International Political Economy.

 

Εξίσου αξιόλογα και  γνωστά είναι τα  εξής: International Studies ReviewInternational Studies Perspectives, Alternatives, International PoliticsInternational RelationsBritish Journal of Politics and International Relations, Journal of International Relations and Development, Cambridge Review of International Affairs, Journal of Conflict Resolution, International Interactions, Cooperation and Conflict, GlobalizationsPolitical Science Quarterly,Orbis, Journal of International AffairsSAIS Review, Global Society, Ethics and International Affairs, Nations and Nationalism, Politics, International Affairs, Foreign Affairs, Foreign Policy.

 

ΕπίσηςενδεδειγμένηείναιηανάγνωσηεπιθεωρήσεωνβιβλιοκρισίαςόπωςτωνελληνόγλωσσωνThe Athens Review of Books, The Book’s Journal και των αγγλόγλωσσων London Review of BooksκαιThe New York Review of Books.

 

Διαδικτυακοί Τόποι:

 

Στα περισσότερα από τα παραπάνω διεθνή περιοδικά παρέχεται ελεύθερα η πρόσβαση, με την απόκτηση σχετικού κωδικού από τη Διεύθυνση Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, η πρόσβαση είτε σε ηλεκτρονικές συνδρομές βιβλιογραφικών πηγών του Πανεπιστημίου  (http://www.uop.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=127&Itemid=292) είτε στο HellenicAcademicLibraryNetwork (HEALink) (http://www.heal-link.gr/).

 

Οι φοιτητές/τριες συνιστάται να επισκεφτούν την ενότητα «Σύνδεσμοι» στο e-Class του Τμήματος, όπου είναι αναρτημένοι σε διάφορες κατηγορίες διαδικτυακοί τόποι χρήσιμοι για την αναζήτηση και μελέτη βιβλιογραφίας, επιστημονικής πληροφόρησης και επίκαιρης ενημέρωσης.

 

Βιβλιοθήκες:

 

Οι φοιτητές/τριες συνιστάται να συμβουλεύονται συστηματικά τη βιβλιοθήκη του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Επίσης, συνιστάται να συμβουλεύονται τις: 

  • Συλλογικό Κατάλογο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών που είναι αναρτημένος στο http://www.unioncatalog.gr/ucportal/

  • Ψηφιακή Βιβλιοθήκη και το Ηλεκτρονικό Αναγνωστήριο του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (http://www.ekt.gr/)

  • Ηλεκτρονικό Κέντρο Ευρωπαϊκής Τεκμηρίωσης (http://e-edc.eu/).

 

Παράλληλα, οι φοιτητές/τριες έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται και να συμβουλεύονται τις βιβλιοθήκες που εδρεύουν στην Αθήνα και οι οποίες διαθέτουν αξιόλογες συλλογές τόμων βιβλίων και περιοδικών ειδικευμένων στις διεθνείς σχέσεις. Από αυτές, οι πιο σημαντικές και με μεγαλύτερη ευχέρεια πρόσβασης είναι οι:

  • Εθνική Βιβλιοθήκη (Πανεπιστημίου 32),

  • Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων (Σύνταγμα),

  • Βιβλιοθήκη του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (Βασιλέως Κωνσταντίνου 48),

  • Γεννάδειος Βιβλιοθήκη (Σουηδίας 61, Κολωνάκι),

  • Βιβλιοθήκη του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου (ΕΛΙΑ, Αγίου Ανδρέου 5),

  • Βιβλιοθήκη του Παντείου Πανεπιστήμιου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (Συγγρού 136, στο παλαιό κτίριο),

  • Βιβλιοθήκη του Πολιτικού Τμήματος του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Αιόλου 42-44 & Κολοκοτρώνη),

  • Βιβλιοθήκη Διεθνών Σπουδών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Σίνα 14),

  • Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Πειραιώς (Καραόλη& Δημητρίου 80, Πειραιάς),

  • Βιβλιοθήκη του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου (Ελ. Βενιζέλου 70),

  • Βιβλιοθήκη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Πατησίων 76),

  • Βιβλιοθήκη του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ, Μεσογείων 14-18),

  • Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Μεσογειακών Μελετών (Λυκαβηττού 4, Κολωνάκι),

  • Βιβλιοθήκη του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης (Πειραιώς 228),

  • Βιβλιοθήκη του Βρετανικού Συμβουλίου (Πλατεία Κολωνακίου 17),

  • Βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22),

  • Βιβλιοθήκη του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών (Σίνα 31),

  • Βιβλιοθήκη του γερμανικού Ινστιτούτου Γκαίτε (Ομήρου 14-16), 

  • Βιβλιοθήκη της Τράπεζας της Ελλάδος (Πανεπιστημίου 21),

  • Βιβλιοθήκη της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (Αιόλου 86),

  • Βιβλιοθήκη του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας (ΜΙΕΤ, Θουκυδίδου 13),

  • Βιβλιοθήκη του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ, Αμερικής 11),

  • Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ, Τσάμη Καρατάσου 11, Κουκάκι).

 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS (ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)

https://eclass.uop.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=262